fredag 20 augusti 2010

79

Imorgon är det Vasalopp för löpare – Vasastafetten! Det är få förunnat att kunna springa hela niomilasträckan själv, men jag är fullkomligt nöjd med att springa en delsträcka på 9-15 kilometer.

Exakt vilken sträcka det blir för egen del kan jag inte säga säkert. Istället för de senaste två årens långa sträcka 6 mellan Evertsberg och Oxberg har det talats om att jag skulle få springa sistasträckan in i mål i Mora. Det känns givetvis oerhört ärofullt, men eftersom laget drabbats av några avhopp så är det möjligt att upplägget måste ändras. Först blir det några timmars bilresa, sedan får vi se vad lagets coach har att säga.


Vasaloppet erbjuder en sms-tjänst för folk som vill ha växlingstiderna:
Skicka VS mellanslag xxx till 72700  Du får då SMS när beställt startnummer startat, passerat Smågan, Mångsbodarna, Tennäng, Risberg, Evertsberg, Oxberg, Gopshus, Hökberg och Eldris samt gått i mål.
Kostnad 50 kr
Vårt lag har nummer 479. Starten går 08:00. De två år som jag deltagit i laget har vi nått målet i Mora strax efter klockan 15, men hur det blir imorgon har jag heller inte koll på. Vädret ser åtminstone ut att vara löpvänligt. Att det regnar lite har mindre betydelse – det viktiga för löpningen på myrmark är hur mycket det regnat tidigare i sommar. Jag packar nog ner ett par skor som jag är beredd att kassera.

2 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att du springer sista sträckan tillräckligt snabbt för att tillfredställa familjen Martinsson.

    SvaraRadera
  2. Familjen Martinsson förefaller nöjd med 39:26. Jag har dock inte hört slutligt omdöme från äldste brodern som tyckte att jag skulle springa på 38 minuter. Han framhöll att han själv sprungit sista sträckan på 36:40, vilket var sjätte bästa tid det året. Sparad statistik visar dock att tiden faktiskt var 37:09, och 2005 är ju evigheter sedan.

    SvaraRadera