tisdag 1 juni 2010

159

Man ska inte beklaga olika omständigheter innan man sett vad de leder fram till. Men min irritation steg likväl när jag upptäckte att jag åkt hemifrån utan min startlapp till Xtreme. Det går säkert att lösa ändå, men jag vände tillbaka eftersom jag inte ville riskera något krångel.

Jag vet att man ska ta det lugnt sista veckan innan Stockholm Marathon, men jag var riktigt sugen på att göra en bra tid i Ursvik idag. Dagsformen kändes fin, jag var utvilad och åt bra frukost och lunch på lämpliga tider. Därför hade jag tänkt mig en tidig start, redan klockan 17, men nu blev det drygt 40 minuter senare för att jag var sent ute och har hål i huvudet.

Jag gick ut hårt och undrade så smått om jag skulle återse några av de deltagare jag sprang om. Det gick någorlunda försiktigt i uppförsbackarna men jag tryckte på utför även där det var lurigt underlag. Jag tänkte till och med på att springa snålt, passade på att ta kortaste vägen idag när lergroparna var ovanligt torra.

Det var varmt idag, och jag stannade till för en hel mugg sportdryck både vid 5 och 10 kilometer. Det var Maxim, samma sportdryck som kommer att serveras i Stockholm Marathon. Den gav inga problem idag, så jag hoppas att det fungerar på lördag också.

Efter 10 kilometer låg jag på 48 blankt, och en kilometer senare på drygt 53 minuter. De sista fyra är relativt snabba kilometer, men inte riktigt så snabba att det kändes möjligt att klara 70 minuter. Är det verkligen ett rimligt mål som jag satt upp för Xtreme? Jag är riktigt nöjd med min insats idag som slutade på 71:22 enligt min egen klocka, men om jag ska gå under 70 så måste sex sekunder bort på varje kilometer.

Jag är ganska trött i kroppen ikväll. Som uppladdning till Stockholm Marathon är det kanske inte så smart att pressa fram ett nytt personbästa på 15 kilometer hård terräng i Ursvik. Men man ska inte beklaga olika omständigheter innan man sett vad de leder fram till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar