lördag 11 september 2010

57

Idag ska jag springa Stockholm Halvmarathon, min tredje halvmara det här året. Mitt mål att springa distansen på under 90 minuter klarade jag redan i våras när jag sprang Kungsholmen runt på 1:29:11. Vädret den dagen var närmast perfekt och formen var bättre än jag hade väntat mig. Två veckor senare sprang jag Göteborgsvarvet på 1:35:15. På sätt och vis en besvikelse, men där var förutsättningarna betydligt sämre och jag är väl mest glad över att jag klarade värmen bättre än många andra.

Stockholm Halvmarathon, som för några år sedan kallades S:t Eriksloppet, har jag ibland kallat för mitt favoritlopp. Idag vet jag inte om jag står fast vid det, men förmodligen kom det av att det var min första halvmara, bara några veckor efter att jag sprungit mitt första lopp 2003. Det var också en bra grund för att våga ta mig an Stockholm Marathon redan året efter.

Idag fyller loppet ingen annan funktion än att det tvingar mig ut på ett längre pass i en någorlunda hög fart. Vädret ser ut att bli idealiskt, men med formen är det sämre ställt. Kanske kan jag ändå ryckas med och pressa fram ett hyfsat resultat. Bland sex föreslagna taktiker väljer jag förmodligen en kombination av att gå ut hårt och ta rygg. Jag har inte förberett mig på något speciellt sätt, trots att jag läst och tagit visst intryck av Anders Szalkais tio tips för det sista dygnet.

Har jag ett primärt mål med dagens insats, så är det att inte försämra min gamla statistik:
Antal genomförda lopp 5
Snittid 01.39.45
Snittplacering 998

Upplaga Placering Tid
Stockholm Halvmarathon 2009 DNS
Stockholm Halvmarathon 2008 761
01.33.28
Stockholm Halvmarathon 2007 885
01.36.17
S:t Eriksloppet 2006 869
01.39.09
S:t Eriksloppet 2005 DNS
S:t Eriksloppet 2004 950
01.42.06
S:t Eriksloppet 2003 1525
01.47.45
Självklart skulle en tid runt 1:30 smälta in fint i den tabellen...

Loppet ser i stort sett ut som tidigare, även om det gjorts några smärre ändringar lite här och där. Nu när jag följer kartans röda linje med blicken känner jag de första tecknen på nervositet. Händerna darrar lite ovanför tangenterna. Om en halvtimme darrar de ovanför en lätt lunch.


För 30 spänn kan man få mina tider vid 5, 10, 15 och 21,1 kilometer som sms till mobilen. Skicka i så fall SHM mellanslag 1819 till 72700. Eller byt ut 1819 mot ett annat startnummer om du vill ha tider från någon annan löpare. Jag känner själv flera personer som kommer att springa i dagens lopp. Jag önskar dem alla lycka till och hoppas att vi ses någon gång före, under eller efter loppet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar