torsdag 9 september 2010

59

Trots att jag var uppe före solen så hann klockan passera 9 innan jag kom ut på den utlovade morgonrundan. Det som alltså snarare blev en förmiddagsrunda utspelade till största del längs Hälsans stig Rågsved. Jag tog med mig en svartvit kopia av kartan i en plastficka.

En av anledningarna till att jag inte sprang rundan redan i tisdags var att den ligger drygt tre kilometer bort. Närmaste väg dit är via Högdalens industriområde (vilket också ligger på minussidan), men efter drygt 20 minuters lunk hade jag hittat in på spåret och nått den närmaste kilometermarkeringen. Utan att fundera över det valde jag att springa moturs.

Skyltningen visade ganska omgående sina brister. Jag sprang fel, konsulterade kartan, sprang tillbaka och sprang fel på nytt innan jag hittade rätt väg. Många av de markeringar som faktiskt finns har dessutom bleknat så att den röda pilen inte syns mot den gula bakgrunden. Den officiella kartan är inte den bästa tänkbara, men utan dess hjälp hade jag gett upp och sprungit hem.

Min vän i plastfickan – här i färg!

Förutom kartan hade jag hjälp av att jag gick här med hunden för några månader sedan. Med felspringningar tog slingans två första kilometer 18:42 (inklusive ståvila 30+20 sekunder). I Hagsätra-trakten blev skyltningen betydligt bättre. Omgivningarna var också trevligare än jag hade väntat mig. Slingans tredje och fjärde kilometer avverkades på 5:49 respektive 5:20.

Efter lite förvirring hittade jag ner i naturen söder om Bjursätragatan. Hälsans stig tangerar här Kräpplaspåret, och jag kände genast att det var värt allt besvär och alla felspringningar. Det är den finaste miljö jag befunnit mig i sedan långpasset med Erik. Efter halvannan kilometer lämnar man området genom att springa uppför en lång backe. Efter det är skyltningen närmast obefintlig på väg mot Rågsved.

Jag fick tiden 18:39 på den tre kilometer långa sträckan mellan Hagsätra och Rågsved. Hälsans stig Rågsved går genom Rågsved Centrum (vilket säkert kan vara besvärligare än det var idag), sedan in i ett industriområde och längs Rågsvedsvägen – helt klart den sämsta kilometern av slingans totalt åtta.

Efter den avslutande kilometern på 5:09 sprang jag hem på drygt 19 minuter. Det som var tänkt att bli ett lugnt distanspass runt 14,5 kilometer blev nu ett par kilometer längre (jag har inte mätt omvägarna än). Totaltiden på 1:32:23 är väl ungefär vad jag kan vänta mig på lördag, men då ska jag hinna avverka 21,1 kilometer. Förhoppningsvis får jag då hjälp av bättre skyltning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar