lördag 21 april 2012

Naturkompaniets magasinsjakt (264 dagar)

Idag släppte Naturkompaniet sitt nya magasin. Samtidigt har man gömt 65 magasin tillsammans med presentkort på 500 kronor i vattentäta påsar på diverse ställen i Sverige. Magasinsjakten är tydligen ett årligen återkommande arrangemang.

Strax innan klockan 10 idag kollade jag på den då nästan två timmar gamla kartan och såg att det närmaste gömstället var bara 1 kilometer hemifrån. Jag bytte från morgonrock till löparutrustning och joggade bort till platsen med hjälp av GPS-koordinater i mobilen.

Ledtråden var ”Fisk”, så det var knappast en överraskning att jag blev väldigt blöt om fötterna. Två personer trampade redan runt i området, men de hade inte hittat något. Någon hade grävt under några av träskets stubbar, men på kartan var paketet fortfarande inte markerat som hittat. Fler personer kom till området med sina GPS-mobiler i handen. Några gav upp och gick, även jag efter kanske 15-20 minuter.



Nästan utan känsel i fötterna joggade jag hemåt i genomblöta skor. Både på Facebook och på Naturkompaniets blogg fanns det kommentarer om funna paket, men det var ingen som hittat nummer 11 i Nacka. Så på eftermiddagen satte jag på mig ett par gummistövlar och gjorde ett nytt försök.

Nu var det folktomt. Jag letade ensam under stubbar och i djupt vatten utan framgång. Efter en stund dök det upp en orienterare som både hade letat och hittat paket tidigare år. Vi plaskade runt en stund medan vi pratade, men vi hade båda åtaganden under eftermiddagen och fick lämna platsen utan belöning.

Imorgon släpps det nya ledtrådar för de icke funna paketen. Om det inte är någon som redan har hittat nummer 11 och bara är sen med att rapportera det så kommer jag nog att ta mig dit igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar