söndag 16 maj 2010

175

Tanken var att vi skulle starta tidigt. Åka med tunnelbana, pendeltåg och buss för att ta oss till Tyresta by. Sedan springa etapp 3 och etapp 2 av Sörmlandsleden (i den ordningen) på totalt 18 kilometer och därefter åka hem med buss från Älta.

Men eftersom jag inte svarade i telefon på morgonen trodde min löparkamrat att jag inte hade hunnit hämta mig från gårdagens öl-, vin- och whiskyintag. Resplanerna föll därmed och vi tvingades tänka om. Den enklare lösningen blev att ses i Björkhagen och springa etapp 1, först åt ena hållet och sedan det andra likt jag sprang i onsdags. Det var inte ett dåligt beslut.

Jag hade rycksäck igen för att ha plats för överdragskläder, den smurfdricka jag fick i lördags och lite jordnötter. Jag tog av mig jackan redan vid Björkhagens golfklubb och långbyxorna när vi nått fram till etappslutet efter drygt 49 minuters löpning. Jag skulle säga att det var perfekt väder att springa i.

Lika lång väg tillbaka.

Sörmlandsledens första etapp är ungefär lika krävande på båda hållen, men det tog någon minut längre att springa tillbaka. Efter återkomsten till Björkhagen cyklade ena halvan av sällskapet hem, men undertecknad önskade lite fler kilometer och minuter för att kunna kalla arrangemanget för långpass. Nackareservatets löpslingor har ju fått en fin upprustning – och idag råkade till och med vara årsdagen av invigningen.

Efter en liten paus valde jag att springa två varv på den rödmarkerade Björkhagsslingan som enligt kartan skulle vara 2800 meter. Det fanns tydliga markeringar var hundrade meter, och jag höll ungefär femminuterstempo (första varvet på 15:09, andra på 14:39). Men verkligheten såg inte riktigt ut som på kartan och markeringen för 2800 meter satt en bra bit innan start/målstolparna. Mystiskt. Någon som vet vad som gäller?

---

Uppdatering 2010-07-03:
Björkhagsslingan uppges vara 3050 meter. Totala sträckan för dagen blev alltså 22,1 kilometer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar