onsdag 29 september 2010

39

Imorgon är det sista chansen att anmäla sig till Göteborgsvarvet innan arrangören höjer anmälningsavgiften från 445 till 695 kronor. Jo, ni läste rätt – upp 250 med nästan 8 månader kvar! Jag vet inte om jag ska slå till eller sätta ner foten och säga att nu får det vara nog.

445 kronor är inte mer än vad jag betalade för årets lopp, men 695 kronor tycker jag är på tok för mycket för Göteborgsvarvet. Till nästa års lopp tar man emot 58 000 anmälningar, och redan nu är antalet anmälda ofattbara 38 000 45 000. Platserna lär ta slut innan Kålle och Ada hinner tänka på julklappar till Osborn och Beda.

När jag sprang Göteborgsvarvet första gången 2006 betalade jag faktiskt så mycket som 500 kronor, men då anmälde jag mig så sent som 17 april. För mitt tredje deltagande 2008 betalade jag 345 kronor 31 januari, och det tycker jag känns vettigt i fråga om både pris och tidpunkt.

Jag har sprungit Göteborgsvarvet fem år i rad och tycker att det är en fin tradition att dra västerut och träffa vänner. Men jag springer också Stockholm Marathon varje år, och 2011 är det bara en vecka mellan dessa lopp. Det är en ursäkt att spara 445 kronor.

Å andra sidan ska min bästa vän i Göteborg springa för första gången. Då blir det ju konstigt att för en gångs skull inte åka dit. Och att åka dit utan att springa själv låter ju helt vansinnigt.

---

Uppdatering: Jag hade missat dagens siffror från Göteborgsvarvet, men nu har jag ändrat i texten.

---

Ny uppdatering: Göteborgsvarvet har beslutat att anmälningsavgiften ska vara 445 kronor veckan ut (eller så länge det finns platser kvar om de tar slut innan det). Jag har bestämt mig för att inte springa Göteborgsvarvet nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar