onsdag 5 maj 2010

186

I teorin kan jag tänka mig barfotalöpning, men i praktiken behöver jag nya skor.

Jag brukar köpa ett par löpskor om året – vilket är i snålaste laget, jag vet, men jag brukar åtminstone inte köpa några dåliga grejer – och det har gått till i stort sett likadant sedan 2002. Jag provspringer på ett löpband, låter mig filmas, kollar hur det ser ut när jag pronerar och väljer sedan skor utan att först titta på prislappen. Jag brukar ändå tänka att jag betalar ungefär halva priset eftersom den här proceduren de senaste åren utförts i New York, som jag haft glädjen att besöka årligen sedan 2004.

De senaste två åren har jag provat ut och köpt skor på JackRabbit Sports på fjortonde gatan mellan femte och sjätte avenyn (turistbeskrivning: helt nära byggnaden som ser ut som ett strykjärn). De ger lika bra service som något annat ställe jag besökt, och ca $100 har inte känts fel när dollarn varit nere på sex kronor.

Mitt senaste köp, ett par Brooks Adrenaline GTS 9, gjordes 19 februari 2009. De tjänade mig väl i ett halvår – fram till augusti samma år. Efter att ha passerat ett antal kladdiga partier på sjättesträckan av Vasastafetten blev det rengöring medelst trädgårdsslang, och fast jag hade ställt skorna på självtorkning över natten så hittade jag dem morgonen därpå med en sådan där varmlufts-skotork i sig. Resultatet var stenhårt.

Oavsett detta har jag sprungit i dessa skor ända fram till i söndags. I väntan på ett nytt inköp har jag sedan igår valt att springa i de skor jag köpte på JackRabbit Sports när jag bodde i New York våren 2008, ett par Nike Zoom Structure Triax+ 11. Alla mina personliga rekord (i skrivande stund...) som syns här i kantspalten är gjorda med dessa skor på mina fötter. Det kan jag inte klaga på, men förutom minnen ger skorna rutinmässigt också samma gamla blåsor.

Nu kommer jag inte kunna vänta till att jag åker till New York i höst, utan det blir till att handla här hemma. Det känns lite galet – senast jag köpte löpskor i Sverige var på Löplabbet för sex år sedan. Visst, det går att handla billigt på nätet, men jag vet inte vad jag vill ha och känner att jag gärna vill prova mig fram. Helst går jag till ett par olika ställen och sedan köper jag skorna där jag får bäst service. Löplabbet, Runner's Store eller något annan butikskedja? Vi får se.

---

Korrigering: Mina tre bästa tider på milen har faktiskt gjorts med Brooks-skorna (Sentrumsløpet i Oslo 2009 och 2010 samt Midnattsloppet i Stockholm 2009). Men med Nike-skorna satte jag nytt personligt på halvmaran tre dagar efter att jag skrivit ovanstående inlägg, och det inkluderade ett par riktigt snabba mil det också!

2 kommentarer:

  1. Härom veckan – när det var sisådär 2 plusgrader, regnigt och staden fortfarande inte hade sopat bort vinterns grus – mötte jag en man som sprang i vad som såg ut som ett par neoprenstrumpor med gummisula. Och inte bara det, de hade dessutom tår. Kanske något att satsa på om du vill springa "barfota".

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt sneglat lite åt neopren-hållet! Det finns billiga varianter utan tår också. Jag tror inte att jag skulle springa så annat än i undantagsfall, men det skulle vara kul att prova!

    SvaraRadera