söndag 8 augusti 2010

91

Nu är det mindre än tre månader kvar till New York City Marathon. Imorgon, 9 augusti, är det deadline för att registrera vilken transport man vill ha till startområdet på Staten Island.

Det finns fyra olika sätt att ta sig till start på tävlingsdagen:
Buss från Midtown Manhattan, nära New York Public Library. Avgångstider mellan kl 05:00 och 06:30.

Färja från Battery Park, södra Manhattan. Avgångar kl 05:30-08:00, sedan buss på Staten Island.

Buss från New Jersey. Avgångstider mellan kl 05:30 och 08:00.

Eget sätt utan att använda officiell transport.
Allt man behöver göra är att logga in och välja antingen New York eller New Jersey, sedan blir man tilldelad transport i slutet av augusti. Att ta sig till start på eget sätt rekommenderas inte (om man inte bor på gångavstånd) – Verrazano-Narrows Bridge (mellan Brooklyn och Staten Island) stängs för privat trafik kl 07:00 och det finns ingen möjlighet till parkering vid startområdet.

Mer om transporten till startområdet finns på den officiella hemsidan.

När jag sprang NYC Marathon 2006 steg jag upp innan klockan 5 för att åka tunnelbana till biblioteket och sedan förvirrat springa fram och tillbaka mellan olika bussköer. Busskaravanen tar lite tid, så det finns möjlighet att sova en stund eller äta en medhavd frukost. På startområdet bjöds det på bland annat kaffe och bagel, men mest gick jag runt och frös i ett par timmar. Extra slit-och-släng-plagg rekommenderas varmt.

2 kommentarer:

  1. Erik Aschan - erikaschan@yahoo.se9 augusti 2010 kl. 10:30:00 CEST

    Hej Morgan!
    Kul att hitta en NYC löpare här i bloggosfären! Jag ska också springa i november och tycker träningen går rätt så bra. Jag ska också springa halvmaran den 11 sep men inte LL. Du och jag har väldigt liknande tider (tänker på Gbg-varvet och milen) så om du söker en träningskompis så kanske vi kan ta nåt pass tillsammans under hösten. Annars - lycka till med träningen!

    SvaraRadera
  2. Hej Erik! Jag har skjutit på anmälan till halvmaran, så vi får väl se hur det blir. Men jag ses gärna innan New York på ett eller flera träningspass. Det går bra att skicka förslag på Funbeat, annars mejlar jag dig.

    SvaraRadera