söndag 21 oktober 2012

Naturkompaniets skattjakt (82 dagar)

För ett halvår sedan gav jag mig ut på skattjakt när Naturkompaniet gömde sin nya katalog tillsammans med presentkort och utrustning på ett antal mer eller mindre otillgängliga platser i landet. Idag var det dags igen.

Den här gången var mina skor bättre lämpade för utmaningen. Nyttan med Gore-Tex blev uppenbar när jag efter fem kilometers löpning började traska över bäckar och klafsa genom kärr för att nå den närmaste skattgömman.

Jag följde ett terrängspår en bit, men tyckte snart att jag rörde mig åt fel håll. Sedan irrade jag bort mig fullständigt och blev mycket besviken när jag insåg att jag hamnat på Hellasgårdens välbekanta gröna spår. Slutligen, efter att envetet ha tagit raka vägen genom obanad terräng, nådde jag kärret som var mitt mål. Jag hoppade från tuva till tuva, råkade trampade ner och valde sedan att korsa kärret helt innan jag närmade mig från andra hållet.

Kärret sett från platsen för skattgömma #22.

Att skattgömman redan var hittad visste jag när jag gav mig av. Jag tog mig dit enbart för QR-koden som skulle finnas kvar och ge alla besökare ett erbjudande. Koden låg väl synlig på en tuva i träskets kant, lite svårscannad men till slut fungerande.

Tillbakavägen blev en blöt historia. Det regnade, och den genare vägen bestod snarare av olika slags vattendrag än stigar. Garmin strulade och fick ersättas med Runkeeper. Trots detta kom jag hem med gott humör (och ganska skitiga skor och tights).

Allt detta för att få köpa ett par handskar för 129 kronor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar