onsdag 23 juni 2010

137

Egentligen hade jag tänkt springa idag, men jag låter kroppen vila en dag till och nöjde mig med en längre hundpromenad på förmiddagen. Vi gick mest i skogen öster om Bagarmossen och Skarpnäck och passerade en orienteringsklubben Skogsluffarnas stuga Brotorp. Jag är inte jättehemma i de trakterna, men ganska snart föll vi in i ett spår med orange markering. Stigens karaktär skiftade hela tiden, och snart såg jag inte de bortnötta trianglarna. Jag visste dock i vilken riktning vi skulle gå, och till slut hittade vi in på rätt led.

Följ Sörmlandsleden till vänster för närmaste sjö.

Snart var vi nere vid Söderbysjön, och den av oss som saknar förmåga att svettas tog ett svalkande dopp innan det var dags att beskåda misären.

För knappt tre veckor sedan brände någon ner klubbhuset för Björkhagens Golfklubb. Jag är inte golfare, men jag har varit i klubbhuset flera gånger eftersom man passerar det på Sörmlandsledens första etapp. Det är först där jag tycker att Sörmlandsleden börjar på allvar, och det var en alldeles utmärkt plats att stanna och äta på - inte minst om man just avverkat etappen (eller kanske etapperna) från andra hållet, i riktning mot Björkhagen.

Det är sorgligt att den gamla klubbstugan, ursprungligen byggd på 1700-talet, nu är borta. Inte ens de förkolnade resterna är kvar, bara en öppen grusyta.

Inte många spår av timmerstugan där jag brukade köpa glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar