söndag 28 juni 2015

#105: Lite om seedning till Göteborgsvarvet

Jag kollade seedningsreglerna för Göteborgsvarvet 2016. Jag har inte sprungit loppet sedan 2010 och har inte heller för avsikt att springa något av Göteborgsvarvet seedningslopp, men det går att seeda sig med hjälp av andra lopp på distanserna halvmaraton och maraton.

Med mina nuvarande resultat skulle jag hamna i startgrupp 2 nästa år. Gränsen för startgruppen är 1:33:51, en väldigt specifik tid vars ursprung jag inte tagit mig tid att fundera över. Med mina 1:29:42 har jag mer än fyra minuters marginal till den gränsen.

För att få ingå i startgrupp 1 är gränsen 1:26:27, en annan mycket specifik tid. En så pass bra halvmaratid har jag inte att plocka fram ens historiskt. Eftersom jag inte heller har någon halvmara planerad började jag räkna på vad jag behöver för maratonresultat för att seeda mig till startgrupp 1.

För att seeda sig med ett maratonresultat ska man multiplicera resultatet med 0,46. Med mitt resultat från Stockholm Marathon på 3:14:36 multiplicerat med 0,46 får jag tiden 1:29:31. Det är 11 sekunder bättre än min faktiska tid på halvmaran, men fortfarande långt från gränsen för startgrupp 1.

Så vilken maratontid behöver en man för att få plats i startgrupp 1 på Varvet nästa år? Jag räknade baklänges och konstaterade att den tiden är 3:07:56. Man kan ju undra varför de inte bara skriver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar