tisdag 2 november 2010

5

En av mina avsikter med att skriva den här bloggen var att erbjuda en enkel guide till New York City Marathon, till exempel genom att tipsa om vilka sätt det finns att skaffa en plats, samt visa hur billigt man kan komma undan om man tycker det är för dyrt att köpa en paketresa. Med lite tålamod och förkunskaper går det att hålla sig inom vad jag själv tycker är rimliga gränser.

För ett tag sedan redovisade jag de kostnader jag haft för löpningen under året. Då tog jag inte med New York alls i beräkningen. Dels för att det då inte var helt klart vad allt skulle komma att kosta, men också för att jag ville göra en separat summering av NYC Marathon och relaterade kostnader. Nu tror jag att jag kan ge en hyfsat riktig bild av hur kronor och dollar har spenderats.
Anmälningsavgift och andra kostnader 1458,82
Medlemskap i NYRR ($40) 296,92
New York City Marathon ($149) 1081,78
Lotteri 2010 ($11) 80,12
Andra lopp i New York 395,43
Poland Spring Marathon Kickoff ($18) 122,72
NYRR 5 ($40) 272,71
Resa och boende 9112,60
Flyg Stockholm - New York, tur och retur 3898
Privat rum (15 nätter à $50) 5063,06
Flygbuss Newark - New York ($15) 100,92
Tunnelbana+AirTrain JFK ($2,25+$5) 50,62
Totalt 10966,85
Mitt sätt att få en startplats i NYC Marathon var att delta i lotteriet. Det har jag gjort varje år sedan jag sprang loppet 2006, och efter tre nitlotter 2007-2009 var jag garanterad en plats i år. Egentligen borde jag tagit med samtliga lotteriavgifter i uträkning ovan, men jag saknar exakta uppgifter om beloppen. Jag skulle tro att det handlar om ungefär 250 kronor till. Det är den enda utgiften jag inte har kunnat påverka.

Den första specialaren var att teckna medlemskap i New York Road Runners. Jag angav en amerikansk adress c/o min vän i New York, vilket innebar en lägre anmälningsavgift när det var dags att betala för NYC Marathon. Sedan blev det förstås något strul vid registreringen så att jag fick betala för ännu ett lotteri, men det kanske inte är så mycket att bråka om.

Flygresan var en av de stora variablerna. Jag har ganska mycket is i magen när det gäller att vänta in ett bra pris, och jag vet ungefär vad som är ett bra pris för en flygbiljett. Ibland ser man erbjudanden om ”billiga” flygresor till New York med priser från 5000 kronor eller mer, men ett mer rimligt pris är enligt min mening runt 4000. I slutet av augusti låg priserna på rätt sida om gränsen på de datum jag ville resa. Jag flög med KLM/Delta och köpte flygresan av Travelstart.

Boendet är den andra stora variabeln. Det kan lätt bli den största utgiften – men också den minsta! Min ursprungliga plan för den här resan vara att kombinera gratis boende hos min vän med några få hotellnätter på västra sidan av Central Park i samband med loppet. Det var osäkert och struligt i det längsta innan min flickvän och jag råkade höra talas om ett rum vi kunde hyra. Det kändes som ett bättre alternativ än andra privata rum jag kollat på nätet.

Allt som allt hamnar slutsumman på ungefär 11 000 kronor. Om man jämför med de billigaste paketresorna så tror jag man kan kalla det halva priset. De pengar jag gör av med i New York ser jag inte som ytterligare utgifter, snarare som besparingar eller ett sätt att tjäna in ovanstående utgifter. Min plan är att köpa skor, kläder och prylar som skulle kostat tusentals kronor mer om jag köpt dem hemma.

---

Uppdatering: Jag fick inte av misstag betala för ett extra lotteri. De elva dollarna är inte en lotteriavgift, utan en administrativ avgift som alla sökande får betala.

2 kommentarer:

  1. Så om du räknar med att spara 30 procent – bara som ett räkneexempel – jämfört med svenska priser, så kan du handla för 37000 kronor eller mer, och gå med vinst. Sweet.

    SvaraRadera
  2. Ja?

    Det kanske är att ta i. Men det är mycket som kostar mindre än hälften så mycket som det gör hemma, så det krävs inte speciellt stora inköp för åtminstone täcka flygbiljetten. Är det sedan någon elektronik man behöver – vips!

    SvaraRadera