torsdag 21 oktober 2010

17

Jag svarade på en webbenkät från Runner's World i början av augusti där jag bland annat fick frågan om hur mycket pengar jag spenderar på löpningen under året. Mitt svar blev 8000 kronor. Nej, det det var inte taget ur luften, det låg en snabb uträkning bakom svaret. Hur var det nu – träningsformen där det bara är att ge sig ut i spåret, helt gratis förutom ett par bra skor?

Först och främst vill jag påpeka att det varit ett extremt år. Jag brukar köpa ett par skor, men i år blev det två. En dryg tusing extra bara där eftersom jag handlade det ena paret på Runner's Store. Det har också blivit lite fler lopp än ett genomsnittligt år, och det är dit det mesta av pengarna går. De flesta loppen springer jag i Stockholmstrakten, men ibland förutsätter deltagandet att jag betalar för en resa.

Jag har gjort en sammanställning av årets upplupna kostnader (vilket givetvis skiljer sig från årets utgifter med tanke på att jag alltid anmäler mig till bland annat Stockholm Marathon året innan deltagande), med delsummeringar av olika poster:
Lopp (anmälningsavgifter) 3808,32
Sentrumsløpet 393,32
Xtreme (fyra tillfällen à 50 kronor) 200
Kungsholmen runt (halvmarathon) 200
Göteborgsvarvet 445
Stockholm Marathon 785
Provlöpning av OS-banan (DNS) 50
Midnattsloppet 250
Vasastafetten (sponsrad) 0
Stockholm Halvmarathon 495
Kistaloppet 200
Lidingöloppet 545
Hässelbyloppet 245
Resor 888
Tåg Stockholm - Oslo 95
Tåg Oslo - Stockholm 223
Tåg Stockholm - Göteborg 295
Tåg Göteborg - Stockholm 95
Buss Mora - Stockholm 180
Skor 2162,01
Asics GT-2150 (Runner's Store) 1280
Asics DS Trainer (Start Fitness) 882,01
Annan utrustning 400
Långa tights, Adidas 300
3 par bambustrumpor, Newline 100
Förbrukning 49
4 st Gainomax 49
Totalt 7307,33
I loppens anmälningsavgifter ingår det ibland tröjor och lite andra prylar. Deltagartröjorna (man kan ju inte kalla det gratiströjor med tanke på anmälningsavgifterna) är nästan alltid kortärmade och blir till slut fler än vad man har användning för. I år blev det – som alla år – två tröjor från Stockholm Marathon och en från Midnattsloppet.

I samband med själva loppet får man ofta sportdrycker, energikakor och andra varuprover som kan komma till användning. Årets mest prisvärda lopp var nog Kistaloppet som gav mig två biobiljetter eftersom jag slog min tid från Midnattsloppet. De gläder mig mer än alla överflödiga vattenflaskor, skavsårsplåster och Blossom-tidningar (som snabbt gick till återvinning).

Årets resa till New York och deltagandet i NYC Marathon har jag inte tagit med i beräkningarna. Alla kostnader direkt relaterade till det kommer att få en separat summering senare. Sammantaget tycker jag nog att jag – bortsett från alla anmälningsavgifter – har varit ganska sparsam! Det är några hundralappar upp till 8000 kronor, vilket räcker precis lagom till att köpa ännu ett par skor i New York. Jag kanske passar på att köpa kläder för några dollar också.

---

Uppdatering: 26 oktober tillkom ytterligare ett par adidastights för 240 kronor och ett underställ från Craft för 200. Ny total blir 7747,33.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar