måndag 4 oktober 2010

34

Efter att inte ha tagit mig tid att springa varken lördag, söndag eller måndag morgon så bestämde jag mig för att uppsöka en idrottsplats på min väg genom stan för att springa lite intervaller. Tiden rann iväg efter att jag blivit stående i en bilkö vid Årstaberg, men vid 12:30 var jag på Kristinebergs IP efter att ha bytt om på toaletten vid Lindhagens ICA Maxi.

Udo Schröters bild från oktober 2008 skulle kunnat vara tagen idag.

Jag har inte mycket tidigare erfarenheter av att springa intervaller. Det var först efter kanske ett halvt varv som jag bestämde att jag skulle börja med 400 meter, inte 800. När jag hade vilat en minut och sprungit ytterligare 400 meter tyckte jag att det skulle bli alltför svårt att göra ytterligare 400 meter i samma tempo, så jag valde att istället springa 800 meter efter ännu en minuts vila.

Sedan bestämde jag att två minuters vila skulle vara lagom efter att ha sprungit 800 meter, och därefter blev det 400 meter igen följt av en minuts vila. Det blev inget snyggt mönster av det hela, bara känslan för tillfället fick avgöra. Så här blev det till slut, hela tiden med en minuts vila efter 400 meter och två minuter efter 800 meter:
Sträcka Tid min/km
400 m 1.19 03.17
400 m 1.18 03.15
800 m 3.01 03.46
400 m 1.24 03.30
800 m 3.01 03.46
800 m 3.03 03.48
800 m 3.05 03.51
400 m 1.21 03.22
Under de sista 400 kändes det tungt i benen. Jag pustade ut, stretchade lite, samlade ihop mina saker och återvände till ICA Maxi för att köpa Gainomax och en färdig lunch eftersom klockan var för mycket för att jag skulle hitta någon att äta med. Tyvärr drev jag runt helt vilse i butiken alldeles för länge, men jag hittade även ett par billiga kanelbullar dagen till ära.

4 kommentarer:

  1. Nära att vi sprang på varandra idag. Hade planerat intervaller på Kristineberg men det blev Källbrink som vanligt då jag valde att jobba hemifrån idag.

    Tycker du fick till ett riktigt bra pass idag, farten ser ut att vara precis enligt skolboken. Spelar ju iofs mindre roll, viktigast är känslan och att inte springa benen blytunga med syra.

    SvaraRadera
  2. Ja, det hade ju kunnat bli en oväntad överraskning! Nu var det bara jag där och - på de sista tre varven – en dieselosande hjullastare.

    Jag vet inte vad skolboken säger i det här fallet, men det kändes som att det gick snabbt. Jag blev förvånad över att jag klarade så pass många varv efter att ha känt mig trött ganska tidigt.

    SvaraRadera
  3. Bra fart i intervallerna! Måste kännas kanon att köra ett pass på tartanen. Synd att avslutningen var så dålig, ja menar det är ju mycket billigare att köpa en halv liter Coca Cola istället för Gainomax. Även om Gainomax innehåller ännu mer socker så är det ju löjligt dyrt. Med mördande reklam kan man sälja det mesta (även konserverad gröt).

    Kanelbullar är ju aldrig fel efter ett väl genomfört pass :).

    SvaraRadera
  4. Jag är ju jättedålig på att få i mig något direkt efter träning, och i det här fallet vill jag hävda att reklamen fick avsedd effekt (i kombination med all sampling efter diverse lopp). Kanelbullarna blev dock liggande till eftermiddagen då de intogs med kaffe i sällskap av en god vän.

    SvaraRadera