söndag 10 juli 2011

En löptur till Hellas och lite till

Det här bytet av bostad blev ett oerhört lyft, inte minst sett till den nya bostadens geografiska läge. Det är inte bara extremt nära till fina motionsspår — om man springer ytterligare ett par kilometer så finns det ännu fler fantastiska spår! Jo, jag har sprungit på Hellas-spåren ett par gånger tidigare, men inte direkt hemifrån.

Idag ville jag springa något av Hellas-spåren. Först tänkte jag mig trekilometerspåret, men eftersom det var så överraskande nära dit valde jag det gulmarkerade femkilometerspåret för att få ihop lite fler kilometer. Jag kunde förstås valt det gröna milspåret, men det har jag sprungit tidigare och jag visste inte om jag skulle orka ett riktigt långpass.

Spåret bjöd på den ena skönhetsupplevelsen efter den andra. Några hundra meter tangerade Sörmlandsledens första etapp, och jag hade hunnit glömma hur fint det var just där. Tempot var inte högt, men jag njöt av upplevelsen och vred nästan nacken ur led för att se mig omkring medan jag sprang.

En huvudfoting i rött på kartan från Garmin Connect.

Tillbaka vid Hellas vände jag om för att ta genvägen via Söderbysjön. Här finns det en röd markering som jag verkligen kommer att återvända till för både löpning och promenader. Framme vid Björkhagens golfklubb sprang jag inte direkt hem utan vidare lite på måfå. Sträckan från golfklubben till Bagarmossen kändes inte lika inspirerande, men efter lite asfaltslöpning var jag snart tillbaka och på väg hem.

Efter en timme och en kvart var jag riktig trött och började få ont i magen. Det onda förvandlades till håll, men jag blev snabbt av med det genom att hålla in inandningarna, vilket funkade bättre än det brukar. Nu ville jag bara komma hem så snart som möjligt. Det blev inget långpass av det hela, men jag var ändå nöjd med att fått ihop drygt 15 kilometer. Det blev ju över tre mil på veckan!

3 kommentarer:

  1. Härligt!
    Du har många fantastiska upplevelser framför dig! :-)
    Och banintervaller den 20/7 om du är hemma igen och är sugen. :-)

    SvaraRadera
  2. Grymt att utforska ny löparmark! Att hålla in inandningarna har jag aldrig testat. Själv brukar jag pressa magen utåt vid utandning :)

    SvaraRadera
  3. Ingmarie: Jag ser fram emot att bli hemmastad i de här skogarna! Men på måndag är min semester slut, så det blir ingen intervallträning dagtid på vardagar.

    John: Om hållet beror på syrebrist så tror jag att det kan hjälpa syreupptagningen att hålla in varje andetag ett par steg tills det gått över.

    SvaraRadera