onsdag 22 april 2015

#39: Startgrupp 1 i Sentrumsløpet

I ett mail från Sentrumsløpet i torsdags fick jag mitt startnummer i loppet – 842. I ett annat mail dagen efter fick jag veta att jag tillhör startgrupp 1. Det känns lite lyxigt. Utifrån mina egna erfarenheter från loppet så finns det fler snabba norrmän än vad vad det finns snabba svenskar här hemma, så jag har fått äran att springa i en snabb skara.

Förra året sprang 520 herrar i mål på en tid under 40 minuter i Sentrumsløpet. Det fanns 4805 herrar i resultatlistan. Som jämförelse kan nämnas att endast 439 herrar gjorde sub 40 i Midnattsloppet i Stockholm förra året, fast då med 17492 herrar  i resultatlistan. Hässelbyloppet ståtar dock med bättre siffror, så många som 441 herrar av så få som 2982 i resultatlistan klarade sub 40, men det anses väl också vara Sveriges snabbaste motionslopp på distansen.

Sentrumsløpet har en del backar och har vissa år haft en bitvis knixig bana. Loppet ligger också tidigt på säsongen, vilket åtminstone för min del är en nackdel då jag oftast sprungit mindre under vintern. Trots detta brukar jag prestera ganska väl på Sentrumsløpet, men mer om det imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar