fredag 3 april 2015

#20: Aprilväder

Innan jag hunnit ut på ett långpass med mig själv som enda sällskap ringde min vän och frågade om jag ville ta en runda med honom på eftermiddagen. Svaret var självklart ”ja”. Jag bytte ett tvåmilare i Nackareservaten mot trevligt sällskap i stan.

Jag hade bestämt mig för att ha långa tights och enbart långärmat. Ingen jacka, ingen extra kortärmad tröja utanpå den långärmade som jag brukar vid ensiffriga temperturer. Precis innan start övertalades jag att lämna mössa och vantar medan jag tilläts behålla buffen runt halsen. Jag tyckte dock att det var lite kallt om huvudet när det blåste som mest, så buffen blev en mössa efter halva rundan.

Solen värmde oss inte särskilt ofta. Istället började det regna lite efter några kilometer. När det lite senare regnade mer gladdes vi åt att det åtminstone inte haglade, vilket det dock visade sig att det hade gjort lite längre fram där haglet låg centimeterdjupt. Då kunde vi också se att det var vitt på andra sidan Årstaviken där vi sprungit i vårväder mindre än en timme tidigare.


Rundan slutade på knappt 16 kilometer och strax under en timme och nitton minuter. Det blev alltså inget riktigt långpass idag, men lätthetskänslan under en så pass lång runda väljer jag att tolka som ett framsteg. Ibland kändes det som att vi tog det riktigt lugnt, men snitthastigheten höll sig ändå strax under fem minuter per kilometer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar