söndag 27 maj 2012

Månadens orientering avklarad (228 dagar)

Efter sen frukost och en enorm brunch var det naturligt att hålla sig stilla till kvällen. Vid halvsju var det också relativt behagligt att ge sig ut och springa. Målet för kvällen vara att knipa de sista fyra av månadens kontroller i Friska Nacka.

Det tog en halvtimme att springa bort förbi skjutbanan i Tenntorp. Sedan blev det mycket gång med få inslag av långsam löpning — inte för att det var svårt att hitta kontrollerna, utan för att terrängen var så eländig. Jag ville inte riskera att trampa snett med mindre än en vecka till Stockholm Marathon.

En av kontrollerna visste jag precis var den var, så jag kunde släppa kartan med blicken och hitta rätt ändå. Det var helt nära där en av förra årets Hittaut-kontroller var. Då var jag i området i en timme eller så, först för att jag inte hittade kontrollen, sedan för att hunden blev så rädd av skotten från skjutbanan att vi inte kunde ta oss därifrån.

I år var jag vis nog att ta dessa kontroller utan hund. Efter dagens insats har jag prickat av de 20 tillgängliga kontrollerna, men i månadsskiftet kommer det 20 nya i Nyckelviken. Det får bli min återhämtningslöpning helgen efter maran.

På hemvägen valde jag att ösa på lite den sista halva kilometern. Det kändes oväntat tungt i benen efteråt med tanke på att det bara blev 11 kilometer. På lördag ska jag springa nästan fyra gånger så långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar