måndag 9 juni 2014

146: Dagens goda gärning

Känner ni till motionsspåren vid Björkhagen, Hammarbyhöjden och Kärrtorp? Även om jag bara springer där ett par gånger i veckan så besöker jag dessa spår varje dag, oftast i sällskap med hunden.

Idag var vi på väg hem på Björkhagsspåret efter en förmiddagspromenad i skogen när jag ett hundratal meter från Björkhagens utegym kände lukten av brandrök. Jag följde lukten in i skogen och ganska snabbt hittade jag en övergiven eldstad omgiven av lite kvarlämnat skräp och matrester. Det kom rök från små hål i marken i den kvadratmeter stora askfläcken. Jag gissade att det brann i rötterna och ringde 112. Det låter kanske lite överdrivet. Hade det inte räckt att trampa lite på det som pyrde eller själv hämta en hink med vatten? Jag tog det säkra före det osäkra.

Jag blev ombedd att gå ut mot vägen och möta brandförsvaret för att visa dem rätt. De kom med stor bil och påslagna sirener. På plats grävde de lite i den övergivna eldstaden. Det kom mer rök och efter en stund slog det upp lågor. Någon meter bort låg en förkolnad vedbit, och även där hade det brunnit ner som en grop i marken.


Det visade sig att det hade legat och pyrt sedan nästan ett dygn tillbaka. Efter ytterligare en stunds grävande och några hinkar vatten ansågs släckningsarbetet vara färdigt.


Det kan vara så att jag avstyrde en skogsbrand. En av brandmännen sa dock att det här händer hela tiden och att det kommer att bli ännu värre den kommande veckan i samband med att skolorna slutar. Brandförsvaret lämnade sedan platsen för att släcka andra bränder. Jag tog med mig skräpet från gårdagens grilläventyr, ett par solglasögon och en liten kanna med dressing. Återfås mot beskrivning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar