söndag 13 september 2015

#183: Anmälan till Boston Marathon 2016

Med start imorgon måndag kan man anmäla sig till Boston Marathon. Förutsättningen är inte bara att man klarat kvalificeringsgränsen, utan att man gjort det med god marginal. Här är tiderna då anmälan öppnar och kriterierna för vem som då får anmäla sig:
  • Måndag 14 september (klockan 16:00 svensk tid)
    Alla som klarat kvalificeringsgränsen med minst 20 minuters marginal kan anmäla sig.
  • Onsdag 16 september (klockan 16:00 svensk tid)
    Alla som klarat kvalificeringsgränsen med minst 10 minuters marginal kan anmäla sig.
  • Fredag 18 september (klockan 16:00 svensk tid)
    Alla som klarat kvalificeringsgränsen med minst 5 minuters marginal kan anmäla sig.
  • Måndag 21 september (klockan 16:00 svensk tid)
    – om det finns platser kvar
    Alla som klarat kvalificeringsgränsen kan anmäla sig. Antagning utifrån marginal.
  • Måndag 28 september (klockan 16:00 svensk tid)
    – om det finns platser kvar
    Alla som klarat kvalificeringsgränsen kan anmäla sig. Först till kvarn, oavsett marginal.
Vad som är kvalificeringsgränsen beror på kön och ålder. Som man över 40 år förväntas jag ha sprungit ett maratonlopp snabbare än 3 timmar och 15 minuter. Min tid på Stockholm Marathon i år var 3:14:36, vilket ger mig en marginal på endast 24 sekunder. Det betyder att jag kan anmäla mig tidigast måndag 21 september – förutsatt att det då finns platser kvar. Sannolikheten att jag ska få en plats i Boston Marathon är ganska liten. Förra året krävdes en marginal till kvalificeringsgränsen på 1 minut och 2 sekunder.

Det finns mycket mer att skriva om kvalificering och anmälningsprocess, men jag avvaktar med det tills jag vet om jag ens har en chans den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar