onsdag 13 maj 2015

#60: Backintervaller, del 1

Alternativ 1 – att åka till Saltsjöbaden och kuta omkring i skogen – strök jag eftersom det skulle ta för lång tid att ta sig dit och hem. Det är heller inte så kul att halka nedför mossiga berghällar, vilket lätt händer när det regnar. Alternativ 2 – att springa långa intervaller på Kärrtorps IP – ströks också på grund av tidsbrist och regn. För att ha någon inriktning  och inte bara kuta runt i spåret föll valet på backintervaller.

Jag har inte långt till Hammarbybacken, men eftersom det blåste kallt valde jag istället den lilla vägen mot Lilla Sickla. Det är hyfsad lutning på den nedre delen. Jag valde ut en sträcka på knappt 200 meter och med en höjdskillnad på 10-12 meter enligt Garmin. Första gången trippade jag uppför på 53 sekunder, sedan joggade jag mycket lugnt tillbaka ner. Jag sprang uppför fyra gånger till, samtliga på 51 sekunder. Jag blev märkbart tröttare för varje gång.

Det är inte så mycket med fem backar, men det kändes lagom idag. Jag tog ett annat håll hem, men avstod att ta en längre runda. Totalt sprang jag inte mer än 16 och en halv minut. Ett bra pass om man ska träna, duscha och äta men bara har en timme innan måste åka till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar