onsdag 7 december 2011

Slutet (400 dagar)

Sista fredagsmorgonen i oktober var jag som vanligt sent ute och ansträngde mig lite extra för att hinna med en buss som redan backat ut från sin hållplats på Liljeholmens bussterminal. Chauffören signalerade att jag var välkommen att ta mig ut till bussen genom någon av de andra slussarna, så jag pilade iväg bortåt vänthallen och sedan tillbaka på utsidan.

På väg ut mot bussen missade jag en trottoarkant helt med blicken, men bara till hälften med vänsterfoten som därmed vek sig på ett onaturligt och alltför välbekant sätt.

Intensiv smärta. Några små hopp fram till bussen, sedan frossa och illamående hela vägen till jobbet. Jag hade inget att linda vristen med under bussfärden, så jag tog av skon och kramade hårt med båda händer.

Sorgen och besvikelsen är det givetvis svårt att sätta ord på. Jag blev ledsen eftersom det aldrig är roligt med ofrivilliga avbrott i löpningen, men efter mina två tidigare stukningar av högerfoten vet jag att det går att komma tillbaka. Det var redan färdigtävlat för i år, men det var ju synd på planerad träning och orientering.

Jag har sprungit vid ett tillfälle i november. Tyvärr så ökade både svullnaden och smärtan efter de få kilometer det blev. Kanske skulle jag valt något lugnare, mer skonsamt och mindre riskabelt än att leta upp tio checkpoints i Nyckelviken när det dessutom hann bli helt mörkt innan jag gav upp, men jag kunde inte låta bli.

Nu är orienteringen slut. Det känns tråkigt att stukningen hindrat mig från att leta upp fler än 65 av de 90 checkpoints som Hittaut.se placerat i Nacka. Målet att klara alla får helt enkelt stå kvar till nästa säsong.

2 kommentarer:

  1. Shit så tråkigt! Om du vill stärka upp den intilliggande muskulaturen så är balansplatta ( fem minuter morgon och kväll) grymt. Om du inte vill köpa en sån så kan du ju alltid stå på ett ben medan du borstar tänderna. Jag hade återkommande stukningar tidigare och balansplatta har gjort att de inte kommit tillbaka. Magnetkameraundersökning tycker jag också att du ska se till att få. Sen så är det definitivt öldags. Hur ser julveckan ut (nästa vecka är lite tjock för mig).

    SvaraRadera
  2. Det finns en balansplatta någonstans där hemma, men just nu vet jag inte var. Jag är tyvärr dålig på göra saker utöver de vanliga, så någon läkarundersökning har det inte blivit den här gången. Men eftersom jag fortfarande har ont så får jag väl boka något. Öl ska vi givetvis dricka, men just nu kan jag inte avgöra vilken dag det passar bäst.

    SvaraRadera