måndag 7 december 2009

335

Igår på förmiddagen såg jag några löparklädda människor på Slussens tunnelbaneperrong. Jag funderade en kort stund om de var på väg till något lopp någonstans, men sedan kom jag på att Team Stockholm Marathon tränar kl 10 på söndagar. Med ett halvår kvar till Stockholm Marathon inleds idag också Anders Szalkais olika träningsprogram inför Stockholm Marathon. Jag kommer att snegla lite på 3,5-timmarsprogrammet och jämföra med mina egna blygsamma träningsinsatser.

Programcoach Anders Szalkai kommenterar träningsprogrammens utformning:
Programmen är ”statiska” vilket innebär att dom tyvärr inte ändrar sig utifrån hur löparen känner sig, och hur löparens vardag ser ut. Därför är det viktigt att betona att programmen just ska ses som en guidning, där man själv måste göra vissa förändringar så att det passar den egna vardagen och även den individuella löpare man är.
På dagens schema för 3,5-timmarsgruppen, måndag 7 december 2009: Vila.

Check!

2 kommentarer:

  1. Kan man följa programmet på valda dagar och sedan ställa Anders Szalkai till svars om man inte gör maran på 210 minuter om ett halvår?

    SvaraRadera
  2. För några år sedan var jag på en informationsträff på Idrottshögskolan där en i församlingen påpekade för Anders Szalkai att han hade följt ett av programmen och fått en marathontid en minut över måltiden. Jag trodde att han skulle tacka för ett bra träningsupplägg, men han var tydligen förbannad.

    Det enda jag tänker hålla Szalkai till svars för är hans egna löparprestationer, och så står jag ensam till svars för mina.

    SvaraRadera